سینما تبریز

سانس ویژه کودک و نوجوان

هر چهارشنبه در سینما ۲۹ بهمن تبریز
صفحه اصلی نقد فیلم مصاحبه بیوگرافی هنرمندان استان
سینما تبریز
نگار
کارگردان رامبد جوان
مشاهده اطلاعات فیلم
سینما تبریز
نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا
رضا عطاران ، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى،
مشاهده اطلاعات فیلم
سینما تبریز
رگ خواب
لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، خسرو بامداد، اصغر پیران،بهزاد رحیم خانی، غزاله جزایری، بامداد نعمت الله، شکوفه هاشمیان، نوشین تبریزی...
مشاهده اطلاعات فیلم
سینما تبریز
ساعت 5 عصر
کارگردان مهران مدیری
مشاهده اطلاعات فیلم
سینما تبریز
تابستان داغ
کارگردان ابراهیم ایرج زاد
مشاهده اطلاعات فیلم
سینما تبریز
من و شارمین
کارگردان بیژن شیرمرز
مشاهده اطلاعات فیلم

باشگاه مشتریان سینما تبریز

کمپین هواداری
ناحیه کاربری ورود
باشگاه مشتریان سینما تبریز


یادداشتی بر فیلم "کارگر ساده نیازمندیم"

فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم به تهیه کنندگی و کارگردانی منوچهر هادی و با بازی آتیلا پسیانی' مهران احمدی' یکتا ناصر و....داستان برخورد و کشمکشهای مرسوم بین دو طبقه اجتماعی اقتصادی بالا و پایین جامعه را به تصویر کشیده مخصوصا جامعه ای از نوع پایتخت را که تمام مسایل در آن نسبت به سایر شهرها و نقاط دیگر خاص و ویژه است حوادث و رویدادهای رخ داده در این فیلم از جهات و حوضه های مختلف قابل بررسی است مثل اجتماعی و دینی و روانشناختی و فرهنگی.

عمده مساله اجتماعی فیلم مهاجرت از شهرستان و روستا به پایتخت و مشکلات به وجود آمده از این گذار است ینی مساله ای که آقا رحمت و همسر و دخترش با بازی مهران احمدی و یکتا ناصر و کارگر فلافلی او و دوستش با بازی بهرام افشاری و سیروس همتی با آن دست به گریبان هستند مساله ای که بخاطر نداشتن امنیت شغلی در شهرستانها و روستاها نسبت به پایتخت مردمان آن مناطق را به این نقطه از کشور و جامعه میکشاند آمدنی که خودش به نوعی برخورد رسوم و خرده فرهنگها با فرهنگ قالب است و خود معضلی موقتی یا دائمی را بسته به شخصیت و نوع تربیت افراد مهاجر به وجود می آورد و مثال عینی و ملموس آنرا در ذوب شدن کامل عزیز در این فرهنگ و تقریبا مسقل ماندن قدم در مواجهه با آن میتوان مشاهده کرد عزیزی که معتقد است هدف وسیله را توجیه میکند و مثالش اینست که در تهران باید گرگ بود ولی قدم برخلاف او می اندیشد و زندگی میکند و معتقد است باید انسان بود تا حدی دلیل این تفاوت در نگرش را علاوه بر نوع شخصیت و تربیت میتوان در همانند سازی این افراد با کارفرمایان خود دانست قدم با کارفرمایی از طبقه متوسط رو به پایین از جنوب کشور و مردی شریف و زحمت کش ولی به شدت سنتی و با نقص در مهارتهای زندگی نقصی که باعث شده او مانع از پیشرفت و رشد دختر نوجوان خود همسو با نیازها و پیشرفتهای زمان خود شود تا جایی که بر خلاف قدم شاگرد پدرش که دلداده اوست چیزی از دنیای فناوری اطلاعات و فضای مجازی نمیداند شرایطی که ترحم قدم به عشق نوجوان خود را برانگیخته و باعث میشود برای او گوشی موبایل تهیه کند و همین امر باعث برخورد شدید و خشونت آمیز رحمت با دختر و شاگردش شده و به اخراج رحمت می انجامد از طرف دیگر همین نقص در مهارتهای زندگی و نداشتن قدرت حل مساله باعث میشود رحمت در برخورد با یک مشکل اقتصادی به ربا یا همان نزول روی بیاورد که در دین اسلام مزموم و نکوهش شده است و حال که سر رسید نزول فرا رسیده رحمت که قدرت حل مساله را نداشته و اعتقادی به مشورت با خانواده و یا وکیل را ندارد برای فرار از رنج و فشارهای روحی و جسمی و پیامدهای قانونی قرض خود یعنی نزول به استعمال افراطی دخانیات روی آورده و در اثر عوارض شدید آن و همایند شدنش با مشکلات روحی دچار ایست قلبی و در نهات مرگ شود یعنی پایانی تلخ که تاوانی سنگین برای نداشتن مهارتهای لازم زندگیست از طرف دیگر جهان کارفرمای عزیز دوست قدم با بازی آتیلا پسیانی مردی با نوع شخصیت سلطه طلب بیش فعال و هوسران و پولدوست است که برای نیل به کامروایی خود حتی حاضر است علی رغم داشتن همسر و فرزند دختران جوان را به صیغه خود درآورد که البته به نظر میرسد این کار توسط کارگردان و بیشتر برای زهرگیری از تلخی فیلم در آن گنجانده شده چون اینگونه افراد بی بند و بارتر از آن هستند که حتی زیر تعهد موقتی مانند صیغه بروند مخصوصا با داشتن همسر و فرزند تا جایی که این فرد برای پنهان نگهداشتن هوسرانی خود و زدودن آثار آن از زندگیش حاضر است فردی مثل همسایه مغازه رحمت با بازی سیامک صفری را اجیر کند تا همزمان هم به رحمت برای تخلیه مغازه یا پرداخت بدهیش فشار بیاورد و هم پیامهایی مشکوک برای نورسته زن جوان صیغه ای او بفرستد تا با زدن تهمت خیانت او را از سرش باز کند چون به حد کافی از او کام گرفته و او را چون آدامسی جویده شده یا تفاله ای می بیند که دیگر تبدیل به مانعی برای ادامه هوسرانیهایش شده.

علاوه بر تمام جنبه های روانشاختی این فیلم مهمترین مساله و موضوع رانشناختی این فیلم مساله کنترل خشم است مساله ای که تمام شخصیتهای فیلم را از رحمت گرفته تا شاگردش قدم و دوستش عزیز و خود جهان را به چالش میکشد و حتی نورسته زن جوانش را که در آخر معلوم میشود هم ولایتی قدم و دوستش عزیز است که توسط عزیز به جهان معرفی شده عزیزی که با این کار نه چندان شایسته از نظر عرفی و اخلاقی سعی در ارتقا بخشیدن به جایگاه خود نزد کارفرمایش را داشته ولی همانطور که از رفتارهای طلبکارانه و سلطه گرانه جهان با او مشخص است به نظر میرسد جهان مکارتر و سنگدل تر از آنست که عزیز نوفیقی در این کار حاصل کند در کل میتوان تم و ژانر اصلی فیلم را در رده  عاشفانه– اجتماعی دسته بندی کرد و همانطور که گفته شد عنصر و مساله اصلی و غالب فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن مسایل و مشکلات طبقه متوسط و پایین جامعه که مهاجرت نیز کرده اند مساله مهارتهای زندگی و حل مساله است مخصوصا مساله کنترل خشم که به نوعی تاثیر و پیامدهای خود را روی تک تک افراد فیلم نشان داد یعنی رحمت و جهان را به کام مرگ فرو برو برد و شخصیتهای جوان فیلم را با پایانی تلخ و مبهم مواجه کرد در کل فیلم پیامهای گفته و ناگفته قابل قبول و زیادی داشت ولی مانند تمام فیلمهای ژانر اجتماعی پیام و تلنگر و حتی طعنه اصلی این فیلم متوجه مسولین جامعه است مسولینی که امید اصلی برای حل معضلات این چینی هستند.

در نهایت این فیلم قابل قبول بوده و نمره خوبی دریافت میکند و اگر با نقد و معرفی درستی همراه باشد فیلم آموزشی مفیدی محسوب میشود.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سينما تبريز منتشر می‌شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است